• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 9 مهر 1398
کد مطلب : 82138
+
-

مهاجرت معکوس  به روستاهای باشت

فرماندار باشت: ۱۱۰ میلیارد ریال تسهیلات روستایی و عشایری به متقاضیان پرداخت شده است که با این میزان تسهیلات ۱۰۲ طرح اشتغال‌زایی اجرا شده است

روستا
مهاجرت معکوس  به روستاهای باشت

بازگشت افرادی که در سال‌های دور به دلیل کمبود امکانات به شهر مهاجرت کرده بودند به روستاهای خود ارمغان توسعه همه‌جانبه روستاهای باشت در ابعاد زیرساختی و اقتصادی طی سال‌های اخیر بوده است.  به گزارش ایرنا، کارشناسان امور روستایی رونق تولیدات کشاورزی، کاهش حاشیه‌نشینی و پایین آمدن شاخص آلودگی‌های زیست‌محیطی را از حداقل مزایای بازگشت به روستا‌ها می‌دانند. روستاهای باشت در جنوب شرقی کهگیلویه و بویراحمد با وجود اجرای طرح‌های بزرگ اقتصادی و زیرساختی در سال‌های اخیر و برنامه‌‌ریزی برای اجرای پروژه‌های جدید در حال پیمودن راه پرشتاب توسعه پایدار است. 

در حالی که تا همین چند سال پیش کشاورزی در این شهرستان به شیوه کاملا سنتی انجام می‌شد و مردم از حداقل امکانات رفاهی محروم بودند، عزم دولت و پیشرفت روستاها اهالی را مصمم به بازگشت به روستاهای خود کرده است. شهرستان ۲۲ هزار نفری باشت در جنوب شرقی کهگیلویه و بویراحمد با وجود ۲ رودخانه پرآب زهره و شاه بهرام، قرار داشتن در مسیر جاده ترانزیتی گچساران به شیراز و طبیعت بکر، ظرفیت‌های مناسبی برای توسعه در حوزه‌های گردشگری، کشاورزی و صنعت دارد. 

بر اساس آمار موجود، ۴۸ درصد جمعیت این شهرستان روستایی است و با توجه به جمعیت ۴۴ درصدی روستاییان کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان باشت دارای جمعیت روستایی بیشتری نسبت به بقیه نقاط استان است. 


روستاهای باشت؛ پیشتاز در توسعه زیرساخت‌ها

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بررسی‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد باشت در بیشتر زیرساخت‌های روستایی مقام نخست استان را دارد. «حسین کلانتری» افزود: این شهرستان به همراه گچساران بر اساس آمار موجود در زمینه‌های انتقال آب کشاورزی، گازرسانی، برق‌رسانی و آب آشامیدنی مقام نخست کهگیلویه و بویراحمد را دارند. وی بیان کرد: در زمینه آب روستایی نیز این شهرستان‌ها رتبه دوم استان را در اختیار دارند. 


افزایش امکانات زندگی

بخشدار بوستان از توابع باشت می‌گوید: افزایش امکانات زندگی در برخی روستاهای این بخش سبب بازگشت برخی اهالی روستایی به زادگاه پدری خود شده است. «مجید محمدی‌فر» اظهار کرد: تعدادی از اهالی روستاهای بخش بوستان از جمله اسلام‌آباد کته، چاه تلخ، مجموعه روستاهای پشت‌کوه و حاج قلندر در چند سال اخیر به روستاهای خود بازگشته‌اند. وی تصریح کرد: اجرای طرح‌های کشاورزی و دام‌پروری از سویی و زیرساخت‌های رفاهی از جمله روشنایی معابر، جدول‌گذاری، آسفالت، خدماتی مانند آب، برق، اینترنت و تلفن از سوی دیگر، سبب مهاجرت معکوس به روستاهای این بخش شده است. 


تلاش برای افزایش درآمد کشاورزی

رئیس اداره جهاد کشاورزی باشت گفت: عضوگیری برای سرمایه‌گذاری در صندوق حمایت از توسعه کشاورزی شهرستان در بخش‌های مختلف در حال انجام است. «جواد شمشیری» افزود: هر یک از کشاورزان باشت برای پذیرش در صندوق توسعه کشاورزی باید بین ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال سهم آورده داشته باشند. وی میزان سهم آورده سایر فعالان حوزه کشاورزی از جمله تعاونی‌های تولیدی و خدماتی را ۳۰ تا ۳۰۰ میلیون ریال اعلام کرد. رئیس جهاد کشاورزی باشت ابراز کرد: هر یک از بهره‌برداران ۲ برابر سهم آورده خود پس از مراحل اولیه ایجاد صندوق توسعه کشاورزی این شهرستان تسهیلات بانکی دریافت خواهند کرد. 

شمشیری عنوان کرد: این صندوق به منظور حمایت از توسعه بخش کشاورزی و ارائه خدمات مستقیم به کشاورزان تشکیل شده است و بیشترین فعالیت آن اختصاص به پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت با کارمزد 4 درصد دارد. رئیس اداره جهاد کشاورزی باشت گفت: ۵۱ درصد سهام این صندوق مربوط به کشاورزان و ۴۹ درصد متعلق به دولت است. شمشیری با اشاره به این‌که باشت 4 هزار بهره‌بردار حوزه کشاورزی دارد ابراز امیدواری کرد این صندوق بتواند کمک چشمگیری به رونق تولید محصولات کشاورزی در شهرستان کند. 


تسهیلات اشتغال روستایی

فرماندار باشت هم گفت: ۱۱۰ میلیارد ریال وام در قالب تسهیلات روستایی و عشایری به متقاضیان در این شهرستان از سال گذشته تاکنون پرداخت شده است. «سید مسعود حسینی» افزود: این میزان تسهیلات اشتغال‌زایی در قالب ۱۰۲ طرح اشتغال‌زایی در روستاهای باشت اجرا شده است. وی اظهار کرد: با بهره‌برداری از طرح‌های اشتغال روستایی و عشایری در باشت ۲۸۹ فرصت شغلی مستقیم در زمینه‌های کشاورزی، صنعت و خدمات ایجاد شده است.

حسینی پرورش گاو ۱۰راسی، پرواربندی ۱۹۰راسی، زنبورداری، آزمایشگاه مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، گلیم‌بافی، کشت گیاهان دارویی، گلخانه سبزی و صیفی، فرش دست‌باف و گبه پشمی، مزرعه پرورش ماهی قزل‌آلا، مجتمع گردشگری، تفریحی و اقامتی دهنو و تولید و تعمیر انواع کابینت‌سازی را از مهم‌ترین طرح‌های اجراشده در روستاهای این شهرستان دانست و یکی از دغدغه‌های مهم دولت را ایجاد اشتغال پایدار در روستاها ذکر کرد. 


توسعه آب روستایی

رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی باشت از برنامه‌‌ریزی برای افتتاح طرح تصفیه‌خانه آب آشامیدنی بر روی رودخانه شاه بهرام در سال آینده خبر داد.  «امین محمدی» افزود: از سال گذشته تاکنون، ۸۰ میلیارد ریال اعتبار از محل بودجه بنیاد برکت و سپاه به این طرح مهم اختصاص یافته است. وی بیان کرد: روستاهای فتح، کهسرک، شاه بهرام، تلچگاه و شادگان از جمله روستاهایی هستند که از مزایای این طرح بهره‌‌مند می‌شوند. رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی باشت تصریح کرد: با بهره‌برداری از این طرح بخش عمده‌ای از مشکلات حوزه آب روستایی این شهرستان رفع خواهد شد. 


رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی باشت تصریح کرد: امسال ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار از محل بودجه ملی به حوزه آب روستایی این شهرستان اختصاص یافته که نسبت به نیازهای موجود بسیار اندک است. محمدی عنوان کرد: از این میزان اعتبار 8 میلیارد ریال برای تعمیر و نگهداری شبکه آب روستایی، 8 میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای پرداخت مطالبات پیمانکاران طرح‌های عمرانی بخش آب و ۲ میلیارد ریال نیز برای آب‌رسانی سیار در سال جاری پیش‌بینی شده است. وی اظهار کرد: آب روستاهای باشت از ۲۶ ایستگاه پمپاژ با ۵۵ مخزن آب تامین می‌شود و 3۷۰۰ مشترک زیر پوشش آب و فاضلاب روستایی باشت قرار دارند. 


تغییر در سیمای روستاها

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باشت از اجرای طرح‌ هادی ۴۸ روستای بالای ۲۰ خانوار باشت خبر داد. «مسعود شیرزاده» افزود: جدول‌گذاری، احداث کانال‌های هدایت آب، فضای سبز و آسفالت از جمله طرح‌های اجراشده در قالب طرح‌های ‌هادی در روستاهای باشت بوده است. وی گفت: ۹۲ هزار متر‌ مربع از معابر روستایی این شهرستان از ابتدای سال جاری تاکنون زیر‌سازی و آسفالت شده است. شیرزاده افزود: امسال طرح آسفالت ۱۴ روستای بالای ۲۰ خانوار باشت با ۷۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار اجرا شده است. 

وی بیان کرد: هم‌اکنون عملیات زیرسازی و آسفالت در 8 روستای این شهرستان با کمک 5 اکیپ ماشین‌آلات بازگشایی معابر در دست اجرا است. شیرزاده گفت: چاه تلخ، لیراب، تنگ هنگون و سرتیپ‌آباد از جمله روستاهایی است که هم‌اکنون در حال عملیات زیرسازی و آسفالت است. وی مساحت آسفالت در حال انجام روستاهای باشت را ۶۰ هزار متر‌ مربع عنوان کرد و افزود: این طرح‌ها تا 3 ماه آینده تکمیل می‌شود. شیرزاده اعتبار طرح‌های زیرسازی و آسفالت در دست انجام باشت را ۵۱ میلیارد ریال برآورد کرد و بیان کرد: 4 روستای دیگر باشت که نیازمند آسفالت معابر است، پس از تکمیل 8 طرح در حال اجرا انجام خواهد شد. وی میزان اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح آسفالت و زیر‌سازی این روستاها را بیش از ۲۰ میلیارد ریال اعلام کرد. شیرزاده افزود: امسال همچنین ۱۰ میلیارد ریال برای بازسازی روستاهای آسیب‌دیده از سیل و 7 میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات متوازن به اجرای طرح‌های عمرانی روستاهای شهرستان اختصاص یافته است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :